آمپلی, مطالب بلاگ

از کدام ورودی و خروجی آمپلی فایر سیستم ماشین استفاده کنیم؟

Amplifier input
()

آمپلی فایر سیستم صوتی

آمپلی فایر سیستم صوتی خودرو می‌تواند بر حسب شرایط و نیاز شما در حالت های مختلفی قرار بگیرد. یکی از جوانبی که در هنگام نصب آمپلی فایر مدنظر است، سیگنال ورودی آن است.

به عنوان مثال سیگنالی که از رادیو پخش صوتی فابریک خودرو میگیرد با سیگنالی که از طرف یک رادیو پخش حرفه ای می‌گیرد متفاوت است زیرا رادیو پخش های فابریک معمولا خروجی RCA برای اتصال به آمپلی فایر ندارند.

اگر به آمپلی فایر خود نگاه کنید چند نوع ورودی را می‌توانید روی آن مشاهده کنید مثل High level input، low level input، RCA IN و یا همه موارد با هم؛ اما چه تفاوت ساختاری بین آن هاست؟ کدام یک بهتر است؟

درباره آمپلی فایر بیشتر بخوانید: رایج ترین مشکلات آمپلی فایر ماشین

(High Level Input (Speaker Input

High level output of the amplifier

خروجی “های لول” یا همان سیم های خروجی از ضبط برای بلندگو که در تمامی رادیو پخش ها تعبیه شده، زمانی به کار می‌روند که بخواهیم یک آمپلی فایر را به ضبط فابریک خودرو و یا ضبطی که خروجی RC ندارد متصل کنیم و به عنوان منبع تولید سیگنال آمپلی فایر در نظر بگیریم.

معمولا در جعبه آمپلی فایر هایی که high level input دارند سوکتی قرار داده شده که به درگاه ورودی روی آمپ متصل می‌شود (مانند آمپلی فایر 6704 پایونیر).

(Low Level Input (RCA Input

Low level amplifier output

Low Level Input که ورودی RCA هم نامیده می‌شود با استفاده از کابل های رابط RCA آمپلی فایر را به منبع تولید سیگنال (معمولا رادیو پخش) متصل می‌کند.

بیشتر بخوانید: گین آمپلی فایر چیست؟

تقریبا اکثر ضبط هایی که فابریک خودرو نیستند و جداگانه خریداری می‌شوند دارای خروجی RCA می‌باشند اما ضبط های کارخانه ای حتی در مواردی که اتومبیل دارای آمپلی فایرفابریک باشد؛ خروجی RCA ندارند پس کابل های آر سی هنگام ارتقاء سیستم صوتی بسیار نقش حیاتی ای را بازی می‌کنند.

سوالی که مطرح میشود این است که آیا تفاوتی هم در کیفیت صدا بین این دو روش از انتقال سیگنال از رادیو پخش به آمپلی فایر هست؟

در جواب باید گفت که سیستم های صوتی کارخانه ای که به وسیله High level input و یا تبدیل های آن راه اندازی می‌شوند؛ به لحاظ کیفی با RCA ها برابر نیستند و این نابرابری در ذات ضعیف سیستم و رادیو پخش های فابریک خودرو هاست.

اگر از سیستم های افترمارکت (فابریک نباشد) استفاده می‌کنید چندان تفاوتی بین استفاده از RCA و یا خروجی بلندگو high level نیست؛ اما در سیستم های صوتی بسیار پیشرفته و با کیفیت بسیار بالا لزوما استفاده از کابل RCA به دلیل بالا بودن ظرفیت انتقال سیگنال تاکید می‌شود.

نکته بعدی اینکه امکان خطا در هنگام اتصال high level زیاد است که نتیجه آن پایین آمدن کیفیت می‌باشد. دیگر اینکه برای استفاده از “های لول” باید تغییراتی هرچند جزئی در سیم کشی فابریک خودرو ایجاد شود و این امر ممکن است مورد پسند برخی کاربران نباشد و ترجیح دهند از کابل RC استفاده کنند.

درباره سیستم ماشین بیشتر بخوانید: کامپوننت بهتر است یا میدرنج؟

آشنایی با انواع کلاس و کانال آمپلی فایر

جمع بندی

در آخر باید گفت تنوع در روش های مختلف ورودی سیگنال آمپلی فایر در هنگام نصب، صرف نظر از نوع خودرو و نوع سیستم صوتی، انعطاف پذیری بیشتر و امکان تصمیم گیری راحت تری را برای ما به ارمغان می‌آورد.

به این محتوا امتیاز بده

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید

میانگین نظرات / 5. تعداد نظردهی:

18 دیدگاه در “از کدام ورودی و خروجی آمپلی فایر سیستم ماشین استفاده کنیم؟

  1. فرزاد جلائی پور گفت:

    سلام خسته نباشید
    من پخش ۶ خروجی جی وی سی دارم که از شیش تا خروجیش برای امپلی فایر باند های طاقچه و ساب استفاده کردم .
    میخاستم بپرسم آیا امکانش هست که برای تقویت باند های در ها از خروجی های لول پخش به یک امپلی فایر دارای
    ورودی های لول وصل کنم و از امپلی فایر برق باند در هارو تامین کنم؟ منطقیه؟ چون باند در ها ۴۵ واتی هستن و فک کنم خود پخش بتونه تامین کنه

    1. صداپرداز گفت:

      سلام اینکار اصلا منطقی و اصولی نیست و حتما از خروجی های RCA استفاده کنید، کاری که شما میخوای کنی نظم و هماهنگی سیستم صوتی شمارو از بین میبره و دیگه قابل تنظیم نیست

  2. حمیدرضا گفت:

    سلام میخواستم بدونم ایامیشه سیمهای باندبصورت فابریک وصل باشه وفقط ساب روبه امپ نصب کنم وسیمهای باندهاروبه امپ وصل نکنم

    1. محمد مرادی گفت:

      بله شدنی هست

  3. حسین گفت:

    سلام.پخش پایونیر من یه جفت rca داره. میتونم از خروجی های لول برا امپ کامپوننت و کواکسیال و از خروجی rca برای امپ ساب استفاده کنم؟ کیفیت مشکلی پیدا میکنه؟ یا برا امپ ساب هم از های لول استفاده کنم؟

    1. محمد مرادی گفت:

      با یه تبدیل مناسب ، از همون های لول، سه جفت خروجی بگیر و همه رو از همونجا تقسیم کن

  4. نیما گفت:

    سلام وقت به خیر ببخشید میشه درباره ی لینک کردن آمپلی ها (ادغام امپلی فایر ها) توضیح بدین??

    1. محمد مرادی گفت:

      معمولا در آمپلی فایرهای مونو بیشتر کاربرد دارد، برای راه اندازی یک ساب ووفر چند هزار وات واقعی
      آمپلی فایرها همگی باید از هز نظر مشابه باشند. برند، توان، مدل و … همه باید کاملا مشابه باشند.
      اما از آنجایی که هزینه های بسیاری برای راه اندازی یک ساب ووفر چند هزار واتی وجود دارد، بیشتر مواقع فقط در مسابقات و توسط اسپانسرهای مسابقات این نوع سیستم ها برای نمایش در اختیار عموم قرار میگیرند و برای مصارف روزانه از نظر اقتصادی منطقی نیست!

  5. وحید گفت:

    سلام من ی امپ دارم ک دو تا فیوز 20 امپر می خوره می خوام ببینم چند امپر نیاز دارم ک تا اخر توانش رو ازش بگیرم

    1. محمد مرادی گفت:

      حداکثر آمپر سیستم برق خودرو شما، معادل آمپر باتری حودرو شماست. برای بالا بردت توان باتری باید دینام خودرو را چک کنید و ببینید تا چند آمپر باتری را شارژ میکند. آمپلی فایر شما هم بیشتر نیازمند ولتاژ است که نباید کمتر از 12 ولت باشد. ادواتی مانند ساب ووفر مصرف آمپر بالایی دارند که برای جبران کمبود آن، استفاده از خازن با کیغیت ساخت بالا توصیه میشود. موفق باشید.

  6. امیرحسین گفت:

    سلام خسته نباشید میخواستم بدونم برای استفاده از ورودی های لول میتونیم از سیم های باند های عقب که به صورت فابریک سیم کشی شدن استفاده کنیم یا باید سیم های فابریک عوض شه؟

    1. محمد مرادی گفت:

      اگر کیفیت سیم کشی فعلی معقول هست، نیازی به تعویض نیست! اگر نه که تعویض کنید تا خیالتون راحت بشه!

  7. منصور گفت:

    درود بر شما؛ سوالی داشتم‌ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
    من پخش فابریک پارس داشبورد جدید رو به آمپ کنوود قدیمی ۵۲۰۱ کنوود که ورودی های لول داشت وصل کردم به همراه بلندگو اصلی گرد پایونیر ۱۶۷۵ در طاقچه عقب. الان مشکلی که هست صدا اون کیفیت لازم رو نداره رو بعضی اهنگها خوبه رو بعضی اهنگهای حتی با کیفیت اصلا خوب نیست. اصلا مشخص نیست مشکلش چیه. آیا اگه تبدیل های لول به rca استفاده کنم و سپس از ورودی rca آمپ استفاده کنم بهتر میشه. سپاسگزارم.

    1. محمد مرادی گفت:

      کیفیت سیم کشی و نحوه صحیح سیم کشی در کیفیت صدا بسیار موثر است. اما استفاده از کابل های RCA میتواند تجربه شنیداری بهتری به شما بدهد.

  8. فربد گفت:

    سلام وقت بخیر.
    سیستم من یک جفت میدرنج ۵۰RMS، یک جفت کواکسیکال کنوود ۷۱۸EX، ساب 300RMS و یک آمپیلی ۵ کانال کلاس D لنزار هست.
    هدیونیتی که الان دارم پایونیر 1950UB هست که یک جفت RC داره.
    میخوام ورودی آمپ ساب رو به خروجی RC ضبط وصل کنم و ورودی آمپ باندها رو از تبدیل RC استفاده کنم.
    به نظرتون این کار آسیب نمیزنه به چیزی؟؟؟؟ اوکیه در کل؟

    1. محمد مرادی گفت:

      کیفیت صدای تمام باندها به شدت از بین میره و احتمال خراب شدن اونا هم وجود داره. به فکر تهیه یک پخش باش که دارای سه جفت خروجی باشه

  9. Ali گفت:

    سلام. ممنون از توضیحات کامل و به درد بخورتون. کاشکی منم اول مطلب شمارو میخوندم. ببخشید من اصلا آگاه نبودم، و خروجیه (های لول) رو به ورودی (لو لول) امپ وصل کردم. بعد از مدت کوتاهی که البته با ولوم بالا کار کرد قطعش کردم. حالا دیگه کار نمیکنه. به نظر شما به امپ آسیب زدم؟ به نظرتون آسیبش جدیه؟ ممنون میشم جواب بدین.

    1. محمد مرادی گفت:

      سلام برای رسیدن به جواب باید به یک تعمیرکار مراجعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *